AI inzetten in contentmarketing: doen of niet?

AI inzetten in contentmarketing: doen of niet?

“Gebruik je ook AI voor het schrijven van je teksten?” Een vraag die ik vaak hoor tijdens kennismakingsgesprekken. In deze blog deel ik meer over dit onderwerp en mijn werkwijze hierin.

vrouw achter laptop

Mijn eerste kennismaking met AI: ChatGPT

Ik weet nog goed wanneer ik voor het eerst hoorde over ChatGPT. Deze AI-tool was veelbelovend en zou tekstschrijvers overbodig maken. De eerste Amerikaanse copywriter mocht zijn spullen inclusief salaris al inleveren, las ik in een artikel. 

Ook vreesde ik dat ik mijn parttime onderneming als copywriter weer kon opzeggen aan het einde van het jaar. Teksten schrijven vinden de meeste mensen maar niks, maar ik vind het fantastisch. 

Een tekst schud ik zo uit mijn mouw. Daar had en heb ik geen tool voor nodig. Voordat ik de juiste prompt heb geleerd, staat de tekst al op papier. Het maakte me wel zenuwachtig en angstig. Was ik straks echt overbodig? Kan iedereen straks teksten schrijven?

Het bleek een interessante discussie. Donna, de eigenaresse van Schrijf Agency, en ik hebben hier nog eventjes over gepraat in haar podcast (aflevering 17).

vingers die typen op laptop

Hoe mijn ogen werden geopend door AI

Toen ik er voor het eerst over hoorde, had ik een functie binnen de uitzendbranche als Recruitment Marketeer. Hier leerde ik meer over de Growth Hacking Mindset. Dit houdt in dat je met een open blik kijkt naar uitdagingen en kansen die op je pad komen. 

Het team besloot om te experimenteren met AI. Daar zag ik de kracht van deze tools, mits je een goede prompt invoert. 

Later werd ik betrokken bij een AI-pilot bij een ander bedrijf. Volledige artikelen werden gegenereerd, zonder dat daar ook een mens aan te pas kwam. 

vrouw in oranje pak met gouden glitterpen

Hoe het consumentenbrein reageert op AI-content

Toch miste ik de menselijkheid toen ik de artikelen las. En wat blijkt: ik ben niet de enige. Het consumentenbrein blijkt ook op een bepaalde manier te reageren op AI-content. Er zijn slechts een paar onderzoeken gedaan naar AI content en het brein. 

Het interessantst is toch wel dat mensen bij AI-gegenereerde foto’s niet bewust doorhadden dat deze niet waren gemaakt door mensen. De foto’s grepen de minste aandacht en wekten ook het minste authenticiteitgevoel op. 

Mensen weten dus niet of content gemaakt is door AI, maar we voelen het blijkbaar wel.

foto van 'Overprikkeld Brein' van Charlotte Labee.

Gebruik ik AI als freelance Content Marketeer en Ghostwriter?

In de periode dat ik nog voor een werkgever werkte, heb ik geoefend met AI. Hier werd natuurlijk tijd in geïnvesteerd. En logisch ook, want: hoe geweldig is het als we meer kunnen doen in minder tijd?

In mijn bedrijf gelden natuurlijk mijn regels. Voor mijn klanten gebruik ik het niet. Simpelweg omdat het niet nodig is. Vaak begint mijn ideeëngenerator meteen te ratelen als ik met een enthousiaste ondernemer praat. De ideeën stromen vervolgens binnen en ik begin te typen. 

Daarnaast sta ik echt voor authenticiteit. Ik mis de menselijkheid en creativiteit in teksten gegenereerd door tools als ChatGPT. Hoe kan iets klinken als jouw tekst als het belangrijkste onderdeel ontbreekt tijdens het maakproces: de menselijkheid die ons verbindt? 

Maar ook ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Over 10 jaar kan de wereld er heel anders uitzien. De AI-tools gaan zich verder ontwikkelen en daar ben ik me ook zeker bewust van. Heb jij weleens getest met AI-tools en hoe vond je het?

Wil je na het lezen van deze blog sparren over dit onderwerp of je mening met mij delen? Stuur me dan een berichtje op LinkedIn of Instagram

Bron:
Frankwatching: Hoe het consumentenbrein reageert op AI.