Je bent in een writer’s block beland: er komt geen woord op papier. Geen zorgen, je bent echt niet de enige! Hoe het komt en nog belangrijker: hoe je hier vanaf komt, deel ik met je in deze blog.

laptop en roze glitterboekje

Waarom heb ik een writer’s block?

Als ondernemer ben je een ster in multitasken. Je geeft snel ‘even’ een reactie naar die klant die je net mailt, terwijl je net bezig was met het maken van je eigen content. En zo wordt je op een dag vaker afgeleid. Dit wekt een writer’s block op.

Als ondernemer kan je ook makkelijk je eigen content marketing opzij zetten. ‘Ja, maar het is maar mijn eigen content. Dat kan wel wachten.’ Hoor ik weleens tijdens een netwerkevenement. Hierdoor schuiven we het naar voren en blijft het een chronische to-do op onze to-do-lijst.

Ook worden we op het ene moment overspoeld met ideeën, waardoor je compleet overweldigd raakt. Het andere moment staar je compleet inspiratieloos voor je uit. Wachtend tot de woorden zichzelf typen en de content vanzelf klaarstaat in Canva. Zo werkt het helaas niet, tenzij je het laat doen door een freelance Content Marketeer.

oranje pak multitaskende vrouw

Hoe kom ik af van een writer’s block?

Hieronder geef ik je 4 tips die mij ook altijd helpen om uit mijn writer’s block te komen.

1. Schrijf zonder regels

Probeer eens te schrijven zonder een bepaald doel, oftewel: ga freewriten. Je schrijft op wat er in je opkomt en laat de mening van anderen los als ze je tekst zouden lezen. Hiermee leg je alle focus op je eigen creativiteit.

Sta toe om ook slecht te schrijven. Alles mag er zijn: the good, the bad and the ugly. Lees na 10 minuten freewriten je tekst door en haal eruit wat interessant is. Gebruik dit als input voor je content.

vrouw met oranje pak en gele citroenen voor ogen

2. Creëer routine

Wat ook helpt is om een routine te creëren als het gaat om je content marketing. Vul een contentkalender in met alle content die je wil maken. Bepaal vervolgens wat je wanneer gaat maken.

Werk, als het kan, een maand vooruit. Heb je een keer een writer’s block? Dat is dan ook niet zo erg. Je kunt ook samen je content maken met een accountability partner of content cheerleader.

gele glitterpen met ster schrijvend

3. Geef jezelf een kans

Je mag kritisch zijn op je eigen werk, maar je bent ook nog gewoon mens. Een paar dagen complete radiostilte op je social media kanalen of een week geen nieuwsbrief, is ook oké. Laat dit wel even aan je volgers weten, zodat je voldoet aan verwachtingsmanagement.

Staar je ook niet blind op alles wat nog niet perfect is. Hoe rauw ook, mensen houden van oprechtheid en authenticiteit. Dat maakt ons écht en menselijk. Hierdoor wordt je toegankelijker voor anderen, omdat mensen zich herkennen in jou.

lachende vrouw in camera met laptop in hand

4. Doe het samen met iemand of besteed het uit

Natuurlijk kun je je content marketing ook (deels) uitbesteden aan iemand die helemaal gelukkig wordt van teksten. Of die je enthousiast maakt wanneer je in een writer’s block zit.

Een freelance ghostwriter of content marketeer kan dan een perfecte oplossing zijn. Klinkt dit interessant? Kijk of mijn huidige aanbod bij je past.

Wil je meer tips en tricks in je tijdlijn terugzien? Volg me dan op Instagram. Hier deel ik regelmatig inspiratie waar je iets mee kunt.