Je denkt dat je alles op de rit hebt: ervaring, skills, mooie klanten. En toch wringt er iets. In deze blog neem ik je mee in mijn reis van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap. Over wat ik onderweg verloor en wat ik terugvond.
Een dag uit mijn werk als recruitment marketeer
Een recruiter belt. “We zoeken 5 productiemedewerkers. Het liefst gisteren dan vandaag.” Het is maandagochtend en ik weet wat mij te doen staat: landingspagina maken, advertenties ontwerpen, e-mailcampagne opzetten, automatische e-mail- en whatsappreeks installeren. Eind van de dag ligt het eerste concept in de mailbox van de recruiter.
Zo zag een normale werkdag eruit bij mijn werk als recruitment marketeer bij Start People. Elke campagne was voor mij een uitdaging, want hoe krijg je de juiste mensen in beweging? Hoe zorg je ervoor dat mensen zo gemotiveerd zijn dat ze solliciteren voor een nieuwe baan en hun huidige baan verlaten?
Alles klopte totdat ik voor mezelf begon
Ik had het echt naar mijn zin en voelde veel voldoening in mijn werk. Mijn werk zorgde er namelijk voor dat werknemers en werkgevers elkaar makkelijker vonden en dat de werknemer geholpen zou zijn met zijn of haar nieuwe baan. De start van meer werkgeluk.
Daarnaast maakte ik toffe online wervingscampagnes voor mooie merken als FrieslandCampina, Coca-Cola, Politie en UWV. Elke dag leerde ik bij over online beïnvloeding, gedrag en psychologie. Collega’s, verspreid over heel het land, deelden hun kennis en ervaring over hun campagne met elkaar tijdens de samenwerkdagen. Ik leerde zoveel. Het was oprecht een fantastische ervaring die een jaar mocht duren, vanwege een reorganisatie binnen Start People.
Was het mijn werk of was ik het zelf?
Uiteindelijk begon ik volledig voor mezelf. Ik werkte met leuke klanten en deed op papier precies waar ik goed in was: teksten schrijven. Maar ergens knaagde er iets. De energie die ik ooit voelde bij het bouwen van complete campagnes, het strategisch meedenken en het optimaliseren met resultaat voor ogen: dat miste ik.
Omdat ik mezelf had gepositioneerd als copywriter (want dat kon ik toch het beste?), kreeg ik vooral opdrachten voor nieuwsbrieven, webteksten, advertenties en blogs. Losse onderdelen, zonder grip of een blik op het grotere plaatje. Ik miste het meebouwen aan de route die een klant aflegt. De uitvoering, de data, het finetunen en optimaliseren. Zodat je echt het meeste uit je marketing haalt. Dát stuk bleef liggen. En juist daar kreeg ik nog meer energie van.
Ik had al met verschillende business coaches naar mijn aanbod gekeken en meerdere diensten gelanceerd. Maar hoe goed die ook in elkaar zaten: er bleef iets knagen. Alsof er een ontbrekend puzzelstukje was dat ik maar niet kon vinden om de puzzel af te maken. Er kwam zelfs een moment dat ik dacht: misschien moet ik gewoon stoppen met marketing.
Het begin van iets nieuws, dat stiekem al in mij zat
Totdat Berlinde van Buro Berlinde op mijn pad kwam. Samen doken we in mijn loopbaan. Want had ik écht een nieuwe richting nodig? Of had ik vooral bevestiging nodig dat ik al op de juiste weg zat, maar mezelf nog niet volledig toestond om daar te staan?
Met Nathalie van Studio Keers keek ik opnieuw naar mijn positionering en aanbod. En langzaam maar zeker begon het te kwartje te vallen. Het klikte. Alles wat ik in loondienst had geleerd, al mijn ervaring, skills en ideeën: het mocht samenkomen in één traject.
En terwijl ik dat aanbod nog aan het vormgeven was, kwamen er al mensen op mijn pad voor wie dit precies was wat ze zochten. Dat was voor mij het teken: dit klopt. Dit is waar ik moet zijn.
De pilot is gestart. Stap jij in?
De eerste plekken voor dit 1-op-1 traject zijn nu beschikbaar. Je krijgt persoonlijke aandacht, een op maat gemaakte strategie, een compleet werkende funnel én campagne. Dit aanbod is alleen in de maanden juni en juli tegen een pilotprijs beschikbaar. Claim jij één van deze plekken? Plan dan een online koffiedate in.